August 29, 2010





Sungguh teruja bila mendapat tahu Tema Hari Kemerdekaan tahun 2010 iaitu 1Malaysia Menjana Transformasi. Sungguh bombastik dan enak mendengarnya.  


Sebelum saya meneruskan penulisan saya, saya ingin mengucapkan :



Persoalannya, adakah tema ini bertepatan dan mampu dicapai? Apakah transformasi yang mampu dan mahu dijanakan? Mengucapkan lebih mudah dari mengotakan dan bak kata pepatah "Action is Better than Word".

Sejauh manakah 1Malaysia telah berjaya diserapkan ke dalam rakyat Malaysia? Lihat saja pada kepada diri sendiri, berapa ramaikah kawan berlainan bangsa dan agama yang kita ada? Mampukah kita berdiskusi secara berhemah dengan bangsa lain tanpa menyentuh isu-isu perkauman?

Apa pula jiran di sebelah rumah kita? Di Bandar Raya KL ini terutamanya, bertegur sapakah kita sesama jiran? Saya sendiri pun tidak begitu mengenali jiran-jiran di sebelah rumah ditambah dengan baru berpindah.

Tema Hari Kemerdekaan begitu unik dan cantik sekali, namun pendekatan dan usaha bersama pihak kerajaan, pihak swasta, dan orang ramai penting bagi mereliasasikan tema tersebut. Kalau ditanya, mungkin ramai yang tidak mampu menjawab dengan betul apakah yang dimaksudkan dengan 1Malaysia Menjana Tranformasi, termasuklah diri sendiri.

Namun, saya kagum dengan Nuffnang. Usaha berterusan yang dilakukannya terutamanya untuk event yang dianjurkan lebih ke arah dan berkonsepkan 1Malaysia. Berlainan agama dan bangsa berkumpul dan bersosial dalam satu platform. Sebab itu saya masih setia dan sayangkan Nuffnang. Inilah salah satu sebabnya, 1Malaysia dijanakan dengan begitu berkesan bersama Nuffnang. Terimakasih dan Congratz buat Nuffnang.

Tema Hari Merdeka/Kebangsaan 2010 menarik sekali
1Malaysia Menjana transformasi
Usaha berterusan perlu dan sudah semesti
Agar tema dapat dicapai dan tidak sekadar menyedapkan kata dan hati

P/s : Apa pula pandangan anda? Adakah tema ini mampu dicapai atau sekadar penyedap rasa?

No comments:

Related Posts with Thumbnails
 

blogger templates | Make Money Online